Ir noslēgusies Projektu nedēļa, kas mūsu skolā 5.-11.klašu skolēniem norisinājās laikā no 18.02. līdz 22.02.2019. (Sākumskolā Projektu nedēļa notiks maijā). Tā kā Dundagas vidusskola nākamgad atzīmēs nozīmīgo 75 gadu jubileju, tad jau šogad sākām gatavoties šim notikumam, un Projektu nedēļas tēma, pie kuras šogad sākām strādāt (un darbu turpināsim/pabeigsim nākamgad), ir „Dundagas vidusskola dažādos skatījumos”. Skolēniem tika piedāvāta iespēja izvēlēties mācību priekšmetu skolotājus un dažādas apakštēmas, pie kā Projektu nedēļā strādāt. Trīs dienas no 18.līdz 20.februārim skolēni grupā veica tēmas izpēti un veica uzdevumus – gan teorētiski, gan praktiski, apkopoja pētījumu un uzdevumu rezultātus, kā arī sagatavoja/izveidoja savas tēmas prezentāciju, ko demonstrēt pārējām grupām. Bija pavisam 15 projektu grupas, no kurām 13 grupas strādāja pie projektu tēmām, viena grupa pie skolotājas Ilgas Treimanes gatavojās „FIZMIX” konkursam, un 12.klase gatavojās Žetonvakaram. Paralēli projektu tēmām teātra pulciņa dalībnieki pie skolotājas Vairas Kamaras gatavojās teātra sporta turnīram.
21.februārī skolas zālē notika projekta darbu prezentācijas.
Viena grupa, kas strādāja skolotājas Līvas Irbes vadībā, aplūkoja šo tēmu no vēsturiskā aspekta, prezentēja savu veikumu – iepazīstināja ar uzzināto informāciju par skolotājiem, prezentēja viņu fotogrāfijas un biogrāfiskos datus, grupa izveidoja arī aptaujāto skolotāju nosaukto rakstura īpašību „TOP 5”.
Otra grupa, kas skolotājas Intas Freivertes vadībā strādāja pie apakštēmas „Skolotāji-veiksmīgas skolas pamats”, aplūkoja šo jautājumu no valodas, literārā un radošā aspekta – skolēni bija aptaujājuši skolotājus, noskaidrojuši skolotāju profesiju priekšrocības un trūkumus, izveidojuši kolāžu, izveidojuši veiksmīgas skolas piramīdu, bija izveidojuši „dzīvo dzejoli” par Dundagu.
Skolēni intervēja skolotājas – Sarmīti Dinsbergu, Birutu Kinčiusu, Ritu Zaueri un Intu Kaudzi. Prezentācijā tika rādītas skolotāju fotogrāfijas, skolēni raksturoja katru pedagogu, prezentējot skolotāju sniegto informāciju par viņu darba posmu. Skolēni atzina, ka ir bijis ļoti interesantas sarunas ar pensionētajiem skolotājiem, esot bijis interesanti uzzināt par agrāko laiku norisēm un skolotāju darbu mūsu skolā. Skolēni rosināja biežāk aicināt ciemos kādreizējos skolotājus.
Skolēni prezentēja dažādus matemātiskos lielumus un skaitļus – gan mērījumus (piemēram, sporta laukumu platumu un garumu u.c.) , gan daudzumu, skaitu (piemēram, cik skolai ir logu, durvju, radiatoru, izlietņu u.c.), ar lielu interesi un aizrautību bija izpētījuši aprīkojumu un iekārtojumu, skaitījuši priekšmetus, bija izpētījuši arī statistikas datus, tos atspoguļojuši diagrammās (piemēram, skolēnu skaitu, zēnu un meiteņu skaitu klašu grupās, arī konkrētā laika posmā, absolventu skaitu 10 gadu laikā utml).
Grupa pat bija skatījuši savu tēmu daudz plašāk – bija izpētījuši un prezentēja datus par jaundzimušo skaitu un iedzīvotāju skaitu Dundagas novadā laika posmā no 2009.līdz 2018.gadam. Daudz matemātisko faktu un skaitļu, plaši un pamatīgi veikts projekta darbs. Prezentācijas noslēgumā grupa iepazīstināja arī ar secinājumiem un salīdzinājumiem.
Skolēni darbu pie tēmas sāka, balsoties uz atziņu, ka ikviena profesija ir cienījama, ka ikviena devums sabiedrībai ir novērtējams, taču ir absolventi, kuru atpazīstamība ir lielāka Dundagā, Latvijā un pat pasaulē, ir absolventi, kuri tiek uzskatīti par sabiedrībā ievērojamām un augsti novērtētām personām.
Vispirms skolēni noskaidroja, kuri, viņuprāt, ir šie cilvēki, aptaujāja līdzcilvēku domas (bija ciemos skolas muzejkabinetā pie Gaunāra Laicāna un saņēma noderīgu informāciju), izveidoja šādu cilvēku sarakstu, noskaidroja, kas viņi ir, kāda ir viņu profesionālās darbības joma, pēc tam izvēlējās no šī saraksta dažus absolventus, kuru saistība ar Dundaga vidusskolu, viņuprāt, vēl arvien ir cieša (kaut vai netiešā veidā) un iepazinās ar šo cilvēku biogrāfiju.
Skolēnu grupa arī izveidoja anketu ar jautājumiem par absolventu skolas laiku un profesionālo darbību, šo anketu nosūtīja absolventiem (un turpinās sūtīt arī pēc projektu nedēļas, to iespējams darīt pat līdz skolas jubilejai), daži absolventi jau ir atbildējuši uz anketas jautājumiem, no citiem vēl tiek gaidītas atbildes. Kā pirmā uz anketas jautājumiem atsaucīgi un ar laba vēlējumiem atbildēja Dundagas vidusskolas absolvente – Latvijas Nacionālā mākslas muzeja direktore un mākslas zinātniece Māra Lāce. Skolēnu grupai bija arī video intervija ar Dundagas vidusskolas absolventi – TV3 info nodaļas vadītāju un TV3 ziņu moderatori, TV3 raidījumu producenti Kristīni Anži. Bija jauka un interesanta, saturiski vērtīga saruna, abpusējs prieks par virtuālo tikšanos.
Skolēni bija izveidojuši video. Tā bija kā filmiņa ar humora noskaņu. Sižetiskā līnija bija saistīta ar caurviju tēmu par alfabētu. Skolēnam bija jāzina alfabēts, lai to atkārtotu, iemācītos un noskaitītu skolotājai, viņš palīdzības un alfabēta grāmatas meklējumos ceļoja pa skolu (pat pa abām skolas ēkām) , dažādām telpām. Lieliski izdomāts veids, kā ceļot starp skolas ēkām, bija ”burvju krēsls”, kas starta pozīcijā atradās uz abu skolas ēku skatuvēm. Video tapšanā piedalījās visi šīs grupas dalībnieki, galvenajā lomā bija 8.b klases skolēns Rūdolfs Miķelsons. Paldies arī sākumskolas skolotājai Jolantai Ģērmanei, kura piedalījās video – iejutās Rūdolfa skolotājas lomā!
Skolēni pētīja dažādus vēstures avotus par laiku, kad Dundagas vidusskola atradās pilī (pirms bija uzceltas Mazās skolas un Lielās skolas ēkas), par vidi un apstākļiem, mācībām un aktivitātēm tajā laikā. Prezentācijā visiem bija iespēja redzēt senās fotogrāfijas. Pilī skolēniem bija interesanta un vērtīga tikšanās ar Sarmīti Dinsbergu, kura ir mācījusies pilī, bet vēlāk bija ilggadēja Dundagas vidusskolas skolotāja. S. Dinsberga izvadāja skolēnu grupu ekskursijā pa pili, izrādīja telpas, kur agrāk bija mācību kabineti, sniedza skolēniem noderīgu informāciju par skolu pilī, dalījās ar personīgo pieredzi. Skolēni bija ciemos arī Lielās skolas muzejkabinetā pie Gunāra Laicāna un uzzināja par skolas tapšanu un darbību pilī.
Skolēnu grupa izpētījuši vēstures avotus par skolām Dundagas pagastā – kādas skolas ir bijušas agrāk un kādas ir tagad. Ļoti interesanti bija prezentācijā redzēt skolas ēkas fotogrāfijās salīdzinošā aspektā – agrāk un tagad. Skolas ēkas tika prezentētas ar nosaukumiem, to atrašanās vietu un gada skaitļiem – kurā gadā tajās ir sācies mācību darbs u.tml. Dažas skolas ēkas ir labi saglabājušās līdz mūsdienām, bet dažas ēkas šodien diemžēl ir bēdīgā stāvoklī. Dažas skolu ēkas, kur agrāk notika mācības, šobrīd kalpo citiem nolūkiem.
Skolēni bija veikuši aptauju par salidojumiem, izveidojuši un prezentēja aptaujas rezultātus.
Bija izpētījuši un izvēlējušies simbolus, kas raksturo Dundagu, Dundagas vidusskolu, Dundagas pagastu, Dundagas novadu, bija izpētījuši gan skolas logo, kā arī mūsu pagasta un novada ģerboņus. Kā vienojošus elementus bija izvēlējušies ozolu, ozola lapas, ozola zīles un medni. Krāsās dominēja zeltītās, zaļās, zilās un brūnās krāsas toņi.
Katrs grupas dalībnieks prezentēja savu veikumu – rādīja savu logo zīmējumu, iepazīstināja ar darba radošo ideju un simbolisko nozīmi.
Visi šīs grupas zīmējumi – logo bija izlikti arī apskatei skolas foajē.
Skolas vēstures klase šajā gadījumā ir domāts skolas muzejs jeb muzejkabinets, kurš skolā ir Gunāra Laicāna pārziņā.
Grupa vispirms bija noskaidrojuši, kas ir logo un kādam ir jābūt logo, bija pētījuši dažādus logo.
Skolēni bija izpētījuši un noskaidrojuši arī vēstures klases (muzejkabineta) tapšanas un izveides procesu.
Pēc tam grupas dalībnieki bija radoši attēlojuši savas idejas logo zīmējumos, uzzīmēja skolas vēstures klases logo.
Šīs grupas dalībnieki prezentācijā, neatklājot zīmējumu autorus (vien piedāvājot to numerāciju), aicināja pārējo grupu dalībniekus balsot par diviem logo, kuri patīk vislabāk. Kad visas grupas bija nobalsojušas, tika saskaitīta balsis un paziņoti rezultāti.
Visvairāk balsu un 1.vietu ieguva 4.zīmējuma autore – Elīne Burnevica
2.vietu ieguva 3.zīmējuma autors – Kārlis Blūmentāls
3.vietu ieguva 1.zīmējuma autore – Kristīne Reinholde
Akcentu grupa bija likusi uz apakštēmu „Dundaga dzejnieku acīm”. Viņi bija izpētījuši, kuri dzejnieki pieminējuši savā dzejā Dundagas vārdu. Skolēni par Dundagu arī paši izveidoja dzejoļu grāmatiņu, kurā apkopojuši pašsacerētus dzejoļus un uzzīmējuši ilustrācijas. Grupa prezentēja arī aptaujāto dundadznieku domas par Dundagas pieminēšanas faktu dzejā. Skolēniem tuva arī aktiermāksla – ar dramatizācijas metodi viņi prezentēja Imanta Ziedoņa dzejoli par Dundagu.
Grupa bija Dundagā izpētījuši uzņēmumus. Uzņēmumus prezentācijā skolēni bija sadalījuši un prezentēja pa uzņēmējdarbības virzieniem un nozarēm.
Viņi bija arī izpētījuši un prezentēja mācību iestādes un studiju virzienus, kurās šīs nozares profesijas Latvijā var apgūt. Bija iespējams uzzināt, piemēram, par sociālās nozares profesijām, par tūrisma nozares profesijām, par pārtikas ražošanas nozares profesijām, par mežsaimniecības nozares profesijām u.c.
Šo balvu pasniedz skolotājiem, kuri Dundagas vidusskolā nostrādājuši 40 gadus. Ideja par šo balvu 2010.gadā radās skolotājai Austrai Auziņai. Idejas pamatā ir 40 darba gadi, kurus Kubalu skolā savulaik tika nostrādājis Ernests Dinsbergs. Dundagas vidusskolas absolventi Irina Vītola (kādreiz – Kabaļska) un Gatis Jurčs ir šīs balvas mecenāti.
2010.gadā šo balvu pasniedza pirmoreiz. Un to saņēma trīs skolotāji – Sarmīte Dinsberga, Valda Parema, Skaidrīte Motmillere.
2012.gadā šo balvu saņēma Vizma Lagzdiņa un Nice Jankovska, 2013.gadā – Iveta Kundecka, 2014.gadā – Biruta Kinčiusa, 2017.gadā – Vēsma Frišenfelde un Gundega Lapiņa.
Skolēni šajā grupā izpētīja un uzzināja, kas ir nodibinājums „Vītolu fonds”, kas ir tā dibinātāji un vadītāji, kāda ir šī fonda darbības joma, kā var kļūt par šī fonda stipendiātiem.
Viņi noskaidroja un prezentēja informāciju par Dundagas vidusskolas absolventiem, kuri ir nodibinājuma „Vītolu fonds” stipendiāti.
Skolēni prezentēja gatavošanos procesu konkursam, kas norisināsies Rīgā. Viņi iepazīstināja ar darba gaitu, pastāstīja par uzdevumiem un eksperimentiem, kurus veikuši, gatavojoties konkursam. Grupa prezentācijā iesaistīja arī visus klātesošos, uzdodot dažādus jautājumus.
Skolotāja papildināja skolēnu prezentāciju ar interesantu un vērtīgu informāciju.
Darbu pie projektu tēmas ir iecerēts turpināt arī nākamajā mācību gadā, kad būsim sagaidījuši Dundagas vidusskolas skaisto 75 gadu jubilejas gadu!
Foto albums no projektu nedēļas skatāms Foto Galerijā.