Dundagas vidusskola iesaistījusies projektā “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai”
Projekta apraksts
Izglītības kvalitātes valsts dienests (IKVD) īsteno Eiropas Sociālā fonda projektu Nr. 8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai”, lai mazinātu to izglītojamo skaitu, kas pārtrauc mācības. Paredzēts iesaistīt vismaz 80% pašvaldību, aptverot ne mazāk kā 665 vispārējās un profesionālās izglītības iestādes.
Projekts veicina ilgtspējīgas sadarbības sistēmas veidošanu starp pašvaldību, izglītības iestādēm, pedagogiem, atbalsta personālu un izglītojamo vecākiem vai pārstāvjiem, lai laikus identificētu izglītojamos ar risku pārtraukt mācības un sniegtu viņiem personalizētu atbalstu.
Pedagogiem tiek sniegta iespēja profesionāli pilnveidoties un stiprināt prasmes darbā ar izglītojamiem. Projekta ietvaros ir izstrādāti metodiskie līdzekļi. Ir izveidota vienota datu bāze, kas nodrošina regulāru informācijas apmaiņu valsts, pašvaldības un izglītības iestādes līmenī par izglītojamiem, kuriem identificēts risks pārtraukt mācības, veiktajiem preventīvajiem pasākumiem un to rezultātiem. Tas nodrošina pilnvērtīgu statistiku, kā arī ļauj ilgtermiņā izvērtēt pasākumu efektivitāti.
Projekts atbalsta arī jauniešu NVO iniciatīvas, lai aktualizētu mācību pārtraukšanas problēmu pašu jauniešu vidū, ar vienaudžu palīdzību uzrunātu izglītojamos un iesaistītu viņus aktivitātēs. Pasākumi vērsti uz agrīnu problēmu diagnostiku un risinājumiem.
Ar pašvaldību starpniecību tiek nodrošināts individuālais atbalsts izglītojamiem, kuri varētu pārtraukt mācības finanšu resursu trūkuma dēļ, piemēram, tiek kompensēti izdevumi par transportu, ēdināšanu, dienesta viesnīcu, u.c. Tomēr galvenais projekta fokuss ir nevis īslaicīga finansiālās palīdzības sniegšana, bet gan ilgtspējīga visaptveroša mehānisma radīšana, kas veido atbalstošu un iekļaujošu vidi ikvienam izglītojamam.
Mērķgrupa
- Vispārizglītojošo izglītības iestāžu izglītojamie no 5. līdz 12. klasei, kā arī 1.-4. klases izglītojamie no 2021./2022. m.g. 1. semestra;
- Profesionālo izglītības iestāžu audzēkņi no 1. līdz 4. kursam (arī izglītojamie vispārējās izglītības iestādēs, kuras īsteno profesionālās izglītības programmas).
Ko iegūst izglītojamie?
Katram projektā iesaistītajam izglītojamajam pedagogs semestra sākumā izveido individuālo atbalsta plānu (IAP), kurā izvērtē mācību pārtraukšanas riskus un paredz nepieciešamos atbalsta pasākumus šo risku mazināšanai:
- pedagogu un atbalsta personāla konsultācijas/konsultatīvo atbalstu (pedagogs, psihologs, sociālais pedagogs, pedagoga palīgs, speciālās izglītības pedagogs, surdotulks, asistents, ergoterapeits);
- sabiedriskā transporta biļešu kompensācijas;
- naktsmītņu izdevumu kompensācijas;
- ēdināšanas izdevumu kompensācijas;
- individuālo mācību līdzekļu iegādes izdevumu kompensācijas;
- individuālās lietošanas priekšmetu iegādes izdevumu kompensācijas;
- iespēju iesaistīties Jauniešu NVO projektos pašvaldībās.
Ko iegūst pedagogi?
- iespēju un resursus individuāli strādāt ar skolēniem, kuriem tas nepieciešams;
- profesionālās kompetences pilnveidi;
- seminārus;
- supervīzijas;
- darbnīcas;
- konferences;
- metodiskos atbalsta līdzekļus;
- sistēmu priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku identificēšanai un novēršanai.
Projekta īstenošanas laiks – 03.2017.–12.2023.
Mūsu skolā 2021./2022. mācību gada ir 1.semestrī konsultācijas projekta ietvaros saņēma 19 izglītojamie.
2.semestrī projektā iesaistīti 15 3.-12. klašu izglītojamie, ar
kuriem individuāli strādā 11 pedagogi, semestra sākumā izveidojot individuālo atbalsta plānu,
izvērtējot mācību pārtraukšanas riskus un paredzot nepieciešamos pasākumus šo risku
mazināšanai, sniedzot konsultatīvo atbalstu. Pedagogu – konsultantu atbalsts tiek
nodrošināts dažādos mācību priekšmetos – matemātikā, latviešu valodā, angļu valodā, dabaszinībās, bioloģijā un vēsturē.
Mūsu skolā 2022./2023. mācību gada ir 1.semestrī konsultācijas projekta ietvaros saņēma 10 izglītojamie. Projektā iesaistīti 2.-9. klašu izglītojamie, ar
kuriem individuāli strādā 5 pedagogi, semestra sākumā izveidojot individuālo atbalsta plānu, izvērtējot mācību pārtraukšanas riskus un paredzot nepieciešamos pasākumus šo risku mazināšanai, sniedzot konsultatīvo atbalstu. Pedagogu – konsultantu atbalsts tika nodrošināts šādos mācību priekšmetos – matemātikā un latviešu valodā.
22.februārī Dundagas vidusskolas 16 skolēni (6.-8.klase) attālināti darbojās Erasmus + projektā- “Fake information in news around Europe (FINE)” Spānija, Itālija, Latvija, Vācija.
Tā bija pirmā skolēnu tikšanās, kurā mūsu skolēni iekļauti visu partnerskolu grupās apkopoja vārdnīcās skaidrojumus par viltus ziņām tiešsaistē. To, ko paveica projekta dalībnieki, būs iespējams skatīties skolas digitālajā stendā.
Tas ir sākums nākamajām skolēnu tikšanās reizēm Itālijā, Latvijā, Spānijā, Vācijā.
Dundagas vidusskola iesaistījusies projektā
“Atvērta platforma līdzdarbīgai dabaszinātņu izglītībai pilsētā (Pulchra).”
Projekta mērķis– iedrošināt skolēnus izpētīt vides un ilgtspējības jautājumus savā apkārtnē, īpašu uzmanību pievēršot pilsētai kā ekosistēmai, veidojot atvērtu un iekļaujošu mācību vidi .
Projekta norises laiks: 2020. gada septembris – 2022. gada maijs.
Skolēnu vecums: 12 līdz 18 gadi. Minimālais skaits 10, maksimālais skaits nav ierobežots.
Kopumā projektā iesaistījušās 50 skolas no dažādām Eiropas valstīm: Kipras, Čehijas Republikas, Vācijas, Grieķijas, Zviedrijas, Itālijas, Īslandes, Latvijas, Polijas un Rumānijas. Latvijas skolu koordinators ir Bērnu vides skola.
Projektu veido vairāki izaicinājumi. Latvijas skolu izaicinājums pirmajā gadā ir «Cilvēkiem pieejama veselīga vide pilsētā». Jāņem vērā, ka pilsētvide ir vairāk nekā fiziska telpa, kurā mēs dzīvojam. Tā ietver kultūrvidi, garīgo vidi, vēsturiskās vietas un vēl citas. Tādējādi, vietā, kurā dzīvojam, mēs jūtamies vairāk piederīgi un tā mums šķiet tuva. Piemēram, parks ne tikai pilda fizisku funkciju, ja runājam par gaisa temperatūru, mitrumu vai vēju, bet tas kalpo arī kā sociālā telpa, kur satiekamies ar cilvēkiem, iegūstam iespaidus no kultūrvēsturiskiem objektiem, kas liek aizdomāties par pagātni un veicina jaunu ideju rašanos.
Mūsu skolas skolēni sadarbībā ar skolotājiem un sabiedrības pārstāvjiem pēta vides ilgtspējas jautājumus un dabas daudzveidību Dundagas parkā. Skola varētu veidoties par mācību, inovācijas un sabiedrības līdzdalības centru. Šobrīd sadarbojamies ar Latvijas Valsts mežiem un Dundagas tūrisma informācijas centru, bet esam atvērti sadarbībai ar ikvienu, kuram ir interese, kā padarīt mūsu apkārtējo vidi ilgtspējīgāku, plašai sabiedrībai pieejamu, sakārtotu un interesantu.
Izvēlētā izaicinājuma pamatprincipi:
Vide ar mazu gaisa piesārņojumu, veselīga vide pieejama arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām,
vidē notiek dažādas sociālās aktivitātes, tiek saglabāta dabas daudzveidība.
Skolēnu sasniedzamie rezultāti pēc projekta:
Prot atrast, atlasīt, analizēt un sistematizēt informāciju no dažādiem avotiem;
Prot saskatīt un risināt problēmas; Ir pētnieciskā darba iemaņas ;
Prot izdarīt secinājumus un prezentēt sava darba rezultātus
Prot izveidot labus ziņojumus presē un sociālajos tīklos;
Ir priekšstats par konstruktīvu žurnālistiku; Ir līdzatbildīgs par sabiedrībā notiekošo;
Prot sadarboties gan savstarpēji, gan ar skolotājiem un ekspertiem, gan ar partnerskolām;
Prieks un gandarījums par padarīto.
Mēs aicinām skolēnus un sabiedrības pārstāvjus no zinātnes, pārvaldes, politikas, biznesa, NVO un vecāku kopienas pievienoties PULCHRA tīklam, kļūt par skolas komandas dalībniekiem un palīdzēt izpētīt reālās vides problēmas.
Projekta koordinatore Dundagas vidusskolā Lienīte Iesalniece.
Programma ”LATVIJAS SKOLAS SOMA” Dundagas vidusskolā
Programma „Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana Latvijas bērniem un jauniešiem. Tās mērķis ir nodrošināt katram mūsu valsts skolēnam iespēju vismaz vienu reizi mācību semestra laikā apmeklēt norises, kas saistītas ar mācību un audzināšanas darba saturu un dod iespēju klātienē iepazīt Latviju mākslas un kultūras norisēs (skatuves mākslā, mūzikā, vizuālajā mākslā, literatūrā, dejā, arhitektūrā, dizainā un kino), tai skaitā izzināt Latvijas valstiskuma attīstības un saglabāšanas liecības, Latvijas kultūrainavu, Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, vēsturisko mantojumu un radošās industrijas.
Skolēnu dalību programmas aktivitātēs finansē par Latvijas valsts budžeta finansu līdzekļiem, pamatojoties uz līgumu starp Latvijas Kultūras ministriju, kas koordinē programmas Latvijas skolas soma darbību, un pašvaldību.
Programma “LATVIJAS SKOLAS SOMA” Dundagas vidusskolā sākās 2018.gada 6.septembrī atklāšanas koncertā “100 Latvijas stāsti 100 minūtēs” galvaspilsētas multifunkcionālajā hallē “Arēna Rīga”. Šajā pasākumā līdz ar 6000 skolēnu no visas Latvijas piedalījās arī 10 mūsu skolas skolēni.
Dundagas vidusskolas skolēnu līdzdalība programmā “LATVIJAS SKOLAS SOMA” 2019.gada janvāris – maijs
Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai (Nr. 8.3.2.2./16/I/001)
Projekta mērķis:
Nodrošināt Latvijas izglītības pakalpojumu daudzveidību, kas balstīti uz individuālās mācību pieejas attīstību un ieviešanu vispārējās izglītības iestādēs, tādējādi uzlabojot izglītojamo kompetences un mācību sasniegumus.
Galvenās darbības:
- Ilgtspējīgas pašvaldību vispārējās izglītības iestāžu atbalsta sistēmas izveide izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai (metodoloģisku ieteikumu izstrāde un pielietošanas mācības, IKT resursi, pedagogu profesionālās kompetences pilnveide, ārvalstu metodiku ieviešana);
- Ilgtspējīgu individuālās pieejas attīstības pasākumu nodrošināšana mācību satura apguvei un ārpusstundu pasākumu veidā.
Plānotie rezultāti:
Projekta īstenošanas rezultātā visā Latvijas teritorijā vismaz 253 vispārējās izglītības iestādes būs izstrādājušas un ieviesušas to izglītojamo vajadzībām atbilstošas individuālās pieejas mācību sasniegumu veicināšanai – ieviesušas jaunas mācību pieejas formas mācību satura apguvei (individualizētās nodarbības, nodarbību cikli, mācību vizītes, u.c.), kā arī nodrošinājušas alternatīvu neformālās izglītības pasākumu kopu (tematiskās nometnes, konkursus, inovatīvas interešu izglītības programmas (t.sk. STEM jomā), u.c.) un tām būs pieejama visaptveroša atbalsta sistēma (ārvalstu metodikas un datu krātuves), kā arī pedagogu profesionālās pilnveides pasākumus.
Sadarbības partneri
Pašvaldības.
Dundagas vidusskolā projekts tiek īstenots,
- sniedzot individuālu atbalstu izglītojamiem īpašu mācīšanās vajadzību nodrošināšanai – logopēdiskās nodarbības kā arī pedagoga palīga individualizēts atbalsts mācību stundās;
- nodrošinot inovatīvas interešu izglītības programmas, lai veicinātu izglītojamo izglītošanās motivāciju un individuālās kompetences:
STEM jomā – “Dabaszinības”, “Matemātikas pasaule”, “Lielais eksperiments”, “Robotika”,
Izglītojamo lasītprasmi veicinoša interešu izglītības programma “Lasītāju forums”.
Atbildīgais par projektu Dundagas vidusskolā Dinārs Neifelds.
Dundagas vidusskolā kopš 2017.gada marta tiek realizēts
ESF projekts “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”
Projekta darbību īstenošanas laiks : 2016. gada 1. janvāris – 2020. gada 31. decembris
Projekta finansējums: Projekta īstenošanas laikā Dundagas vidusskolai mācību gada laikā uz vienu skolēnu tiek piešķirts 6,50 EUR (ieskaitot PVN)
Projekta specifiskais atbalsta mērķis: Uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs.
Projekta specifiskā atbalsta mērķa grupa: Valsts un pašvaldību dibinātās vispārējās (tai skaitā speciālās) un profesionālās izglītības iestādes un to izglītojamiem.
Projekta īstenošanas pamats: 2016. gada 7. jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr.359 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamajiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi”.
Projekta aktivitātes :
- Informatīvo un metodisko materiālu komplekta izstrāde un publiskošana (tai skaitā e-vidē) karjeras atbalsta īstenošanai vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs.
- Specifiskā atbalsta īstenošanā iesaistīto vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu pedagogu – karjeras konsultantu un karjeras atbalsta speciālistu papildizglītība karjeras atbalsta pasākumu īstenošanas jautājumos.
- Karjeras attīstības atbalsta pasākumu plāna paraugu izstrāde un aprobācija specifiskā atbalsta īstenošanā iesaistītajās vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs.
- Karjeras atbalsta pasākumu – karjeras informācijas, karjeras izglītības un karjeras konsultāciju u.c. aktivitāšu nodrošināšana projektā iesaistīto izglītības iestāžu izglītojamiem visos Latvijas novados un republikas pilsētās
Sasniedzamie rezultāti:
- 328 vispārējās un profesionālās izglītības iestādes, kas saņēmušas ESF atbalstu karjeras izglītībā un attīstībā.
- 656 vispārējās vai profesionālās izglītības iestādēs strādājošie pedagogi un karjeras atbalsta īstenošanā iesaistītie speciālisti saņēmuši papildizglītību karjeras atbalsta pasākumu īstenošanas jautājumos.
- Izstrādātas vadlīnijas karjeras atbalsta plānu īstenošanai.
Sadarbības partneri :
- Valsts izglītības satura centrs;
- Pašvaldības vai pašvaldību apvienības, kuras ir atbildīgas par karjeras izglītības īstenošanu to padotībā esošajās izglītības iestādēs, vai izglītības pārvaldes, kurām pašvaldības ir deleģējušas attiecīgo funkciju;
Kontaktinformācija par projekta realizāciju:
Dundagas vidusskolā pedagogs karjeras konsultants Inese Freimute
Tālrunis: 63232192
Partnerību projekts Nr. 2019-1- Eiropas Savienības Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr.2 (KA 2) skolu apmaiņas CZ01-KA229-061438_2 projekts
Water ecosystems in Europe ( Eiropas ūdens ekosistēmas)
Projekta īstenošanas laiks 01.09.2019.-31.08.2021.
Projekta finansējums: 33633,00 EUR
Projekta koordinators, Čehija, Zakladni skola Trebic, ul.Kpt.Jarose 836
Projekta partneri: Horvātija, Osnovna skola Marije Juric Zagorke
Latvija, Dundagas vidusskola, Latvija
Slovākija,Zakladna skola Lachova 1
Darba valoda: angļu
Projekta mērķis:
Labās prakses apmaiņa. Ūdens kvalitātes mērījumi un makrozoobentosa pētījumi.
Projekta sagaidāmie rezultāti:
Uzlabojušās savstarpējās komunikāciju prasmes angļu valodā.
Radusies tolerance sadarbībā ar citu valstu pilsoņiem.
Prot noteikt ūdens kvalitatīvos rādītājus (pH, elektrovadītspēju, skābekļa daudzumu, dažādu mikroelementu daudzumu, caurredzamību).
Prot noteikt makrozoobentosu.
Izprot makrozoobentosa saistību ar ūdens kvalitāti.
Izprot ūdens nozīmi dzīvības nodrošināšanā.
Projekta kontaktpersonas: skolotājas Sandra Salceviča un Lienīte Iesalniece.
Erasmus+ programmas KA2 stratēģisko skolu sadarbības partnerību projekts OUR SPACES ( MŪSU VIETAS)
Līguma Nr. 2019-1-DE03-KA229-059767_2
Projekta īstenošanas laiks: 01.09.2019. – 31.08.2021.
Projekta finansējums: EUR 16 366.00
Projekta koordinators: Auguste Viktoria Schule Flensburg, Vācija
Projekta partneri:
Dundagas vidusskola, Latvija
Tallinna 21.kool, Igaunija
Zespół Szkół Ogolnokształcących Kartuzy, Polija
Västra Stenhagenskolan Uppsala, Zviedrija
Lapin koulutuskeskus REDU, Kittilä, Somija
Darba valoda: angļu
Projekta mērķis:
Projekta īstenotāji uzskata, ka ikviena pilsoņa sociālais pienākums ir palīdzēt radīt piemērotas, labi uzturētas, iekļaujošas un drošas sabiedriskās vietas, kurās iespējams socializēties, piedalīties civilajās aktivitātēs, atpūsties un rast piederības sajūtu. Tādēļ mēs vēlamies, lai skolēni veidotu savu koncepciju par šīm vietām un sniegtu savu ieguldījumu, lai vietas kļūtu pievilcīgākas dažādiem mērķiem un cilvēku grupām.
Projekta tēmas:
2019./2020.gads – sabiedriskās vietas pilsētā;
2020./2021.gads – koplietošanas telpas/vietas skolā un tās apkārtnē.
Projekta sagaidāmie rezultāti:
Apmainoties idejām un salīdzinot citu valstu jauniešu viedokļus par minēto tēmu, tiks veidoti daudzveidīgi sabiedrisko vietu dizaina piedāvājumi/modeļi un pielietojuma iespējas.
Projekta kontaktpersonas: skolotājas Sandra Salceviča un Līva Irbe.
Projekta gaitai iespējams sekot līdzi projekta mājas lapā:
https://twinspace.etwinning.net/92933/home
Erasmus+ KA2 stratēģiskais starpskolu sadarbības partnerību projekts
“European Partnership in STEM Education” (epiSTEMe)
“Eiropas partnerība STEM izglītībā”
Līguma Nr. 2018-1-PL01-KA229-050970_3
Projekta īstenošanas laiks: 01.0.2018. – 31.08.2020.
Projekta finansējums: EUR 28 184
Projekta koordinators: Szkola Podstawowa nr 7, Polija
Projekta partneri: Dundagas vidusskola, Latvija
Osnovno uchilishte Panayot Volov, Bulgārija
Surju Põhikool, Igaunija
Darba valoda: angļu
Projekta mērķis:
Uzlabot izglītības kvalitāti STEM mācību priekšmetos.
Projekta tēmas:
- Projektā balstīta mācību metode zinātnes un matemātikas mācīšanas jomā (Polija)
- Veicināt skolēnus veidot vienkāršus mācību līdzekļus – zināšanu un prakses integrācija (Polija)
- Izglītojošas spēles kā mācību metode zinātņu priekšmetos un matemātikā (Latvija)
- Sociālo mediju izmantošana STEM priekšmetu apguvē (Latvija)
- Robotika STEM priekšmetu apguvē (Igaunija)
- “Out of the box” – radošā pieeja STEM izglītībai (Igaunija)
- Eksperimenta nozīme STEM mācīšanā (Bulgārija)
- STEM priekšmetu mācīšana ar izglītojošiem braucieniem (Bulgārija)
Projekta sagaidāmie rezultāti:
- Radīt skolēnu interesi par STEM priekšmetiem un to aktualitāti,
- Komunikācijas un valodu prasmju pieaugums,
- Jauniešu izglītības iespēju izlīdzināšana,
- Izglītības piedāvājuma kvalitātes uzlabošana un pielāgošana darba tirgum,
- Pieredzes iegūšana starpkultūru pasākumu rīkošanā,,
- Skolu popularizēšana vietējā sabiedrībā.
Projekta kontaktpersona: informātikas skolotāja Iveta Milta
iveta.milta@gmail.com
Vēl skolā realizētie projekti:
- ESF projekts “Atbalsta pasākumu īstenošana jauniešu sociālās atstumtības risku grupu integrācijai izglītībā Dundagas novadā”;
- dalība trīspusējā (Bulgārija, Polija, Latvija) sadarbības projektā programmas Jaunatne darbībā un eTwinning ietvaros;
- vasaras Olimpiskajām spēlēm veltīta starptautiska sadarbības vizīte Lielbritānijā;
- dalība ELFA projektu konkursā – tautas tērpu iegāde deju kolektīvam.