Divās skaistās un saulainās rudens dienās mūsu skolas skolēni un skolotāji devās pārgājienā –
6.09.2018. (Mazā skola) un 7.09.2018. (Lielā skola).
Pārgājiena tēma bija „Dundagas vizītkartes”.
Pārgājiena mērķis – veicināt pozitīvas un atbildīgas attieksmes veidošanu pret savu novadu un tā vidi.
Pārgājiena uzdevumi:
Prezentācijas tika demonstrētas Skolas karoga svētku laikā skolas zālē 20.09.2018.
Karoga svētki sākās ar skolas direktores vietnieka audzināšanas darba jomā – Dināra Neifelda uzrunu, ar īpašu uzmanību karogam, kā arī ar skolas himnu, kuru dziedāja visi kopā. Pasākumā piedalījās arī starptautiskā projekta „ERASMUS+” viesi no Čehijas un Horvātijas (kuri vairākas dienas viesojās Dundagā un strādāja projektā kopā ar Dundagas vidusskolas skolēniem). Arī šī projekta dalībnieki (sadalījušies divās grupās) piedalījās pārgājienā un piedāvāja savu redzējumu (prezentācijas) par to, kas, viņuprāt, ir Dundagas vizītkartes.
Tad sekoja klašu prezentācijas. Katra klase (no 5.-12.klasei) bija sagatavojusi skatāmu Power Point prezentāciju, kuru papildināja ar stāstījumu. Prezentācijās varēja uzzināt, kur klase devusies, ko darīja, kādus pozitīvās un negatīvās uztveres objektus ieraudzīja. Pavisam kopā pārgājienu laikā tika atrasti vairāk kā 40 objekti, no kuriem puse ir pozitīvi, bet puse – negatīvi. Lūk, ar kādu informāciju par pārgājienu klases padalījās:
1.a klase kopā ar 1.b klasi bija pārgājienā uz LVM Ziemeļkurzemes reģiona klientu centru. Ļoti patika ēka, telpas iekšpusē, prieku sagādāja braukšana ar liftu uz pagrabstāvu. Pie ēkas atrodas t.s. Naudas ozols, bērni ar skolotājām to samīļoja un novēlēja, lai aug vēl daudzus gadus. Ejot pa parku, tika pamanīta piegružota vecā strūklakas vieta, kas nepatika. Skolotājas ļoti vēlas sagaidīt to prieka brīdi, kad būtu uztaisīts tiltiņš no Mazās skolas uz parku, lai bērniem būtu iespēja ātrāk aizskriet uz parku un noskriet krosu, vai noturēt parkā dabaszinību stundas. (Esot kādreiz par to Dundagā runāts, bet šis jautājums esot pieklusis).
2.a un 2.b klases devās pārgājienā devās uz Vecmuižu, uz Gunāra Laicāna privāto muzeju. Bērniem, darbojoties grupās, bija jācenšas atpazīt lietas un saprast, kam tās domātas. Bērniem ļoti patika tas, ka drīkstēja lietas arī aptaustīt. Puišiem visvairāk interesēja ierīce, ar kuras palīdzību agrāk izziņoja par ugunsgrēku, kā arī dažādas ķiveres. Meitenes priecājās par smalkākām lietām – par teātra binokli, albumu, lokšķērēm, arī par utu ķemmi. Visus pārsteidza lielais skaits pulksteņu, kuri katrs tikšķēja savā toņkārtā. Prieks, ka Dundagā ir vieta, kur iespējams iepazīties ar lietām, kas agrāk bijušas noderīgas mūsu vecāku un vecvecāku saimniecībās.
3.a un 3.b klases devās uz Slīteres Nacionālo parku, kur apmeklēja vairākus objektus, piemēram:
4.a un 4.b klases brauca izzināt Kurzemes kultūrvēsturiskā novada pērli – Sabili. Atraktīvā gida Māra Lāča pavadībā klases izstaigāja pilsētu, atkārtoja satiksmes noteikumus un dzēra ūdeni no avota. Lielu prieku abām klasēm sagādāja mielošanās ar vīnogām un foto sesijas ar Sabiles lellēm.
5.a klase apmeklēja Dundagas pils pagrabus – bija mākslas izstādē, izveidoja no smiltīm savu pils maketu un apmeklēja krokodilu fermu. Pa ceļam skolēni iegāja veikalā, kurā, izrādās, neviens no klases nebija bijuši (firmas BO… ). Klase nofotogrāfējās pie ūdenstorņa, kurš liekas skaists un Dundagai raksturīgs, pie populārākā tūrisma objekta “Krokodila” . Visi nostājās un izveidoja tiltiņu vietā, kur tas kādreiz bijis pie saliņas un pašvaldības ēkas, un kuru 5.a klase vēlas ieteikt atjaunot.
5.b klasei pārgājiens/ceļojums sākās interesanti, jo bērni nezināja, kur dosies, viņiem katrs no objektiem bija jāuzmin, nolasot mīklainu jautājumu…taču atminēt viņiem izdevās visai raiti!
Vispirms klase devās uz Dundagas luterāņu baznīcu, kur Ieva Freimute pastāstīja par altārgleznu” Lieldienas rīts” u.c. informāciju par baznīcu. Tālāk devās uz pili, garām Dundagas nepievilcīgajam dīķim, kuru bērni uzskatīja par Dundagas negatīvo objektu. Ceļš turpinājās uz LVM Ziemeļkurzemes reģiona klientu centra ēku, kur klasi ekskursijā izvadāja Uldis Freibergs, pastāstot daudz interesantu lietu. 5.b kl. noslēdza savu ekskursiju ar Stacijas dārzu.
6.a klase devās uz Dundagas centru, kur priecājās par jaunajiem apstādījumiem, strūklaku, „krokodilu” un Dakterlejas avotiņu. Patika arī sporta laukums pie skolas un jaunais objekts (rampa) sporta laukumā. Pēc tam klase devās uz Gunāra Laicāna muzeju, kur skolēniem ļoti patika.
6.b klase devās maršrutā Dundagas vidusskola – Dundagas parks – Dundagas dārziņi – Vecmuiža – Dundagas vidusskola.
Klase pārgājiena laikā redzēja daudz dažādu objektu, bet izvēlējās vienu spilgtāko, kas veicina Dundagas novada pozitīvu uztveri – un tā ir „Latvijas Valsts meži” klientu centra teritorija.
Savukārt, par objektu, kas negatīvi ietekmē Dundagas novada uztveri, 6.b. klase uzskata – parkā esošo seno ūdenskrātuvi (baseinu).
7.a klase devās pārgājienā uz divām ēkām jeb celtnēm, ko uzskata par Dundagas vizītkartēm – Dundagas pils (par ekskursiju paldies gidei Ainai Pūliņai!) un VAS „Latvijas Valsts meži” Ziemeļkurzemes reģiona klientu centra ēka (par ekskursiju paldies apsaimniekošanas plānošanas vadītājam Andrim Verneram!).
Laikā starp abām ekskursijām klasei bija arī pastaiga, apskate, atpūtas mirkļi un pikniks Dundagas parkā. Pārgājiena laikā tika pamanītas arī dažas nepievilcīgas un problemātiskas vietas, ko skolēni ierosina, ka tās būtu nepieciešams sakopt un sakārtot, gribētos, lai arī šie jautājumi tiktu atrisināti un lai arī šīs kultūrvēsturiskās ainavas tiktu pilnveidotas, piemēram – ieejot parkā no otras puses (kas ir tuvāk LVM klientu centram), ir piemētāta upīte, rēgojas tukši žoga stabi, ir apķēpāta ēkas siena, un ir gara, nenopļauta zāle; savukārt, dodoties no LVM klientu centra ēkas uz pili, pa ceļam parkā ir senā aka/strūklaka, kas parasti mēdz būt ar atkritumiem piemētāta, ieaugusi, ar netīru ūdeni; gribētos, lai tiktu iztīrīts dīķis, kas aizaug arvien vairāk un vairāk; kā arī ļoti gribētos, lai tiktu uzstādīts jauns tiltiņš uz Kalnadārza saliņu.
7.b klase devās uz vairākiem kultūrvēsturiskiem apskates objektiem Dundagā. Pārgājiens sākās Dundagas pilī, kur bija interesanta un vērtīga ekskursija (par ko paldies Rutai Bērziņai). Pēc tam klase devās uz pils parku. Kā pozitīvu skolēni novērtē to, ka parkā atrodas informatīvais stends, kur ikviens var iepazīties ar parka vēsturi un apskatāmajām vērtībām. Klase apskatīja arī Kalnadārzu (saliņu).
Savukārt, luterāņu baznīcā klase priecājās par pirmā latviešu ērģeļbūvētāja Anša Dinsberģa būvētajām ērģelēm.
Pēc tam “Dakterlejā” bija iespēja klausīties stāstījumā par ārstu, valodnieku Juri Bāru un avotiņa dziedinošām īpašībām. Un tur notika negaidīta tikšanās un saruna ar rakstnieku Jāni Ūdri.
Tālāk klase devās uz veco ūdenstorni, tas likās vizuāli skaists objekts, ko var aplūkot pašā Dundagas centrā.
Pārgājiena noslēgumā 7.b klasei radās vairāki ieteikumi Dundagas kultūrvēsturiskās ainavas pilnveidošanai – iztīrīt dīķi pie Dundagas pils; sakārtot taciņu pils parkā pie estrādes un aku pils parkā; uzstādīt tiltiņu no pils uz saliņu; uzlikt vārtiņus arkai pie luterāņu baznīcas un uzlikt jaunu žogu; kā arī novērst plaisas baznīcas iekšpusē; dot iespēju interesentiem apskatīt ūdenstorni no iekšpuses, kā arī uzstādīt informatīvo stendu pie torņa.
8.a klase devās maršrutā – Lielā skola – Pūpolsala – saliņa – parks – LVM Ziemeļkurzemes reģionālais klientu centrs – eksotisko dzīvnieku Zoodārzs – Mazā skola. Skolēniem ļoti patika gan parkā, gan LVM jaunajā ēkā, gan pie dzīvniekiem. Kā pozitīvu skolēni min arī to, ka pie Mazās skolas ir āra trenažieri. Skolēniem patika saliņa, taču viņi ierosina izveidot jaunu tiltiņu, lai varētu veiksmīgi nokļūt uz saliņas. Pūpolsalā skolēniem nepatika izmētātie atkritumi un garā, nenopļautā zāle. Viņi uzskata, ka būtu jāsakopj Pūpolsala. Kā negatīvu skolēni min arī veco aku/strūklaku parkā – arī šī vieta ir jāsakopj un jāsakārto.
8.b klase izstaigāja un apskatīja Dundagas centru, parku, pils apkārtni. Klasei ļoti patika apstādījumi, puķu dobes, puķupodi. Patika arī LVM Ziemeļkurzemes reģiona klientu centra ēka. Parkā skolēni priecājās par senajiem kokiem. Skolēniem parkā bija arī jauka atpūta un sportiskās aktivitātes. Pārgājiena laikā klase pamanīja arī negatīvas vietas, kas būtu jāsakopj, piemēram, jāiztīra aizaugušais dīķis un jāizveido jauns tiltiņš uz saliņu.
9.a klase devās pārgājienā pa Nevejas ceļu, piefiksēja pozitīvo un negatīvo, ko manīja pa ceļam. Kā pozitīvo skolēni min strūklaku pils dīķī. Kā negatīvo min, viņuprāt, dažus liekos ceļa stabiņus Šlīteres ielas sākumposmā, kā arī klase ierosina sakopt Veco dzirnavu drupu apkārtni.
9.b klase pārgājiena laikā veica objektu apskati salīdzinošā aspektā (kādi šie redzētie objekti ir izskatījušies fotoattēlos arī senāk, agrākos laikos). Tā, piemēram, klase apskatīja centru, kur agrāk bija ražotne „Daiļrade”, bet tagad ir veikals „Top”. Skolēnu uzmanību piesaistīja arī pienotavas ēka (agrāk un tagad). Klasei tilts esot paticis labāk agrāk, kad tilts esot bijis no koka, jo tad tas esot bijis skaistāks. Dundagas vidusskolas ēkai tagad esot labāks jumts, un ēka izskatoties labāk, salīdzinot ar senākiem laikiem.
Klase kā pozitīvus apskates objektus Dundagā min LVM Ziemeļkurzemes reģiona klientu centra ēku, kā arī – eksotisko dzīvnieku Zoodārzu, kur skolēni pārgājiena laikā bija devušies ciemos.
Kā negatīvos un sakārtojamos objektus Dundagā skolēni pamanīja Vecās dzirnavu ēkas drupas, veco aku/strūklaku parkā. Klase ierosina sakārtot un atjaunot celiņu starp dīķi un pili (nomainīt/uzlikt jaunas plāksnes), kā arī būtu nepieciešams atjaunot/izveidot tiltiņu uz Kalnadārzu (saliņu).
10.klase devās pārgājienā uz Jaundundagu. Kā pozitīvu objektu skolēni min Dundagas vidusskolas ēku un tās teritoriju, no kurienes pārgājiens sākās. Patika arī pansijas „Jaundundaga” ēka. Savukārt, kā negatīvo objektu klase pamanīja slūžas, kurām jāatjauno margas un kāpnes, jāsakopj teritorija pie slūžām.
Pārgājiena noslēgumā klasei bija pikniks ar desiņu cepšanu.
11.klase devās pārgājienā pa Dundagu un parku. Kā pozitīvos objektus klase min skaistās puķudobes un apstādījumus, „ krokodilu”, pienotavas ēku, strūklaku dīķī, pili (īpaši – tās terasi), estrādi, LVM klientu centra ēku, eksotisko dzīvnieku Zoodārzu, āra trenažierus pie Mazās skolas, sporta laukumus un rampu pie Lielās skolas.
Savukārt, klase pamanīja arī vairākus negatīvos objektus, un viņiem ir ieteikumi to sakopšanai un sakārtošanai, piemēram – labiekārtot teritoriju pie veikala „TOP”, izvietojot tur soliņus; atjaunot slūžu apmales; atjaunot izdrupušās vietas bruģa celiņā; vecās Sīrupa fabrikas vietā izveidot vēl vienu stāvlaukumu; nokrāsot Mazās skolas ēku – fasādi; izveidot tiltiņu uz saliņu; iztīrīt aizaugušo dīķi; salabot celiņu starp pili un dīķi; sakārtot vecās akas/strūklakas vietu parkā; sakopt parka tālāko ieeju (notīrīt vai nokrāsot apzīmētās sienas ēkai utml); atjaunot kādreizējā kultūras nama ēku gan no ārpuses, gan iekšpusē.
12.klase pārgājiena laikā secināja, ka Dundagā ir daudz pozitīvu objektu, kā arī – netrūkst negatīvu objektu. Klasei ļoti patika izveidotās puķudobes un apstādījumi, patīk arī sporta laukuma segums un rampa pie Lielās skolas. Skolēniem ir vairāki ieteikumi negatīvo objektu sakārtošani, piemēram – iztīrīt aizaugušo dīķi; uzlikt jaunu segumu slidotavai un atjaunot žogu ap slidotavu; sakārtot t.s. Sarkano laukumu, kā arī atjaunot tā segumu.
Pārgājiena noslēgumā klasei bija jauka atpūta, pikniks un izbraucieni ar laivām.